fredag 11 april 2008

Smarta amerikaner.....

...finns det nog, men i FBI verkar de inte ha hamnat. Vad hade agenterna väntat sig hitta i en vapenaffär?
Nåja, de hade nog sina skäl. Det här är egentligen bara en halvdan inledning på Serien om kollegorna.
Idag har turen kommit till en yngre kollega. Nuförtiden så är vi ju mer eller mindre tvåspråkiga, efter åratal av engelskstudier från småskolan och uppåt. Det är givetvis bra, för i den globalism som nu förekommer så träffar man diverse olika nationaliteter i yrkesutövningen. Så även denna kväll, där en utländsk man stod i den hjälpbehövande skaras kö. När ambulansen kom till platsen så var han ganska ynklig, skrek och höll på som han skulle dö. Det kanske och var så, men om detta visste bara Gud just då. Han hade ont lite varstans, och man bestämmer sig för att spruta smärtstillande läkemedel för att stilla ner hans oro och smärta. Nålsättningen blev väl lite krånglig, och min kollega mer och mer trött på patientens skrikande. Till slut tryter tålamodet:
"-Can you shoot your mouth!!" (Fritt översatt "-Kan du skjuta din mun!")

Guldklimpen har sedan långfredagen när hon fyllde tre år helt plötsligt ändrat sitt frågemönster. Det är helt fantastiskt kul, vilken otrolig vetgirighet! Nu är frågan inte "-Varför då?" längre, utan "-Vad händer då?" Hon vill veta, sätta saker i sitt rätta sammanhang. Det är vad den godtrogne fadern trodde, i alla fall. I själva verket har jag ertappat henne med att ställa frågan för den ska ställas. Efter ett antal "-Vad händer då?" under diskussion om en och samma sak försökte jag få henne att återge diskussionsämnets ursprung. Hon hade ingen aning om vad jag pratade om, och tittade på mig som om jag var en stor idiot. Därefter......
"-Kan jag få en glass, pappa?"
Javisst fick hon en glass, av den urblåsta godtrogne fadern.

Helg igen nu, och givetvis återigen ett dygnspass! Ha en trevlig helg, alla!
/Tony


21 kommentarer:

Anonym sa...

Kan kontra i engelskan:
Har en väninna vars syster jobbade på cypern som bartender(tror jag). Hon satt och drack öl med några vänner och råkade rapa, skulle naturligt vis ursäkta sig (som sig bör) och säger då:
- excuse me I wraped!

Rescue sa...

:-)))) Så det kan bli!

Anonym sa...

Hittade hit genom Erikas blogg. Mycket underhållande.
Kommentaren skulle nästan kunna komma ifrån henne. Vi har pratat en del svengelska ihop.

Rescue sa...

Hej Anonym, och VÄLKOMMEN! :-) , ja Erika är en kul figur! T ex så köper hon matsalsmöbler när hon jobbar....!

;-)

Anonym sa...

Undrade just varför hon åkt ända dit för att köpa möbler.(löneförmån att shoppa på arbetstid????).Hoppas er chef inte läser era bloggar ha ha ha

Anonym sa...

Jo du tony har en fråga (du som jagar) - blir björnen vit på vintern eller gäller det bara haren??

Rescue sa...

Björnen blir vit och flyger norrut.... kallas isbjörn på vintern.

Anonym sa...

Aahh!!! Nu fick jag bekräftat vem 341 är vilket jag borde fattat i förra kommentaren. Kram på er

Rescue sa...

Kram på dig själv, anonym! Bor du möjligen i Oslo...? Jag försöker lista ut vem du är, nyfiken som en liten skvallertant från Åmotfors!

;-)

Anonym sa...

Oslo!!! Hälsingetjej bosatt i Grums! Kom hitflyttandes med din arbetskamrat. Hade gott!!!

Anonym sa...

Anonym, Du skulle hållit honom på sträckbäbken ett tag till...

Anonym sa...

Menar du den värmlandska hunden jag delar möbler med???!!!

Anonym sa...

Fel av mig. Såg nu att du förmodligen jobbar i Arvika och inte i Karlstad. Jag flyttade alltså hit med Erika. Det är min syster hon skriver om där uppe(skäms lite)

Rescue sa...

Jaha, en hälsingetjej till!! Bor det många såna i Grums....? Ok, inte Oslo alltså. Erika, jag vill ju veta vilka jag öppnar brandkårn´s hemligheter för! Å hälsingetjejer är välkomna!! :-)

Anonym sa...

Jadu Tony detta kan bli jobbigt för dig.Kommentarena haglar ju.

Vad jag vet så flyttade det ner två pinglor från Hälsingland på 90-talet, om vi är fler i Grums vet jag inte men det kanske räcker med två för din del, eller?

Anonym - värmländsk hund är det den senaste benämnigen på sambo, möjligen?

Anonym sa...

Fan, det här var ju riktigt kul. Det finns inte plats för fler som oss i grums kommun. O ja, det är det nya namnet för sambo, eller din jävla dretlänning när han inte hör.

Rescue sa...

Absolut kul med kommentarerna!!!! Det får gärna bli hur många som helst....
Dretlänning? Hallå där, fröken rumpmas... Här har du gått och fått tag i en riktig karl, en sån där som alla bara drömmer om, en värmlänning, å så har du hittat fel på honom? Kolla var han är född, han är säkert inte äkta....
;-)

Rescue sa...

Avseende hur många hälsingetjejer det finns.... Ja, det kanske räcker med två?! ;-)

Anonym sa...

Han är så äkta som nån kan bli. Mor från Årjäng och far från Glava. Och du ,rumpmas!!!! Be om ursäkt på en gång. Behöver ni inte lära er geografi i värmland??!!Kram kram

Rescue sa...

Ja, där har vi det! Far från Glava...
Ok, rumpmas var kanske å ta i.... Ursäkta, Fröken Norromtorsby....!
;-)

Anonym sa...

Jag måste småle lite. Helt plötsligt har jag ett helt nytt ordförråd.
Dretlänning (kanske bara halvnytt)Fröken norromtorsby???!!!
Rumpmas???

Anonym: Känner jag dig rätt så säger du djävla dretlänning även när sambon hör på?!!! Och jag håller med om att det är nog fullt i Grums med såna som "oss"