torsdag 3 april 2008

Alla kan ha en dålig dag....

...men alla har inte dåliga dagar st 7 per vecka! Jag träffar ofta på fascinerande människor. Det finns två anledningar till detta; -dels så träffar jag mycket folk i mitt jobb såväl som privat, dels försöker jag se varje individ som den enastående skapelse den faktiskt är. Jag har i grunden en positiv människosyn, men ibland grumlas den av särskilt utstående utstuderat elaka/dumma människor. Hur formas en hjärna till att alltid i alla lägen leta fel och brister hos andra, samt vid sidan om detta framhäva sin egen förträfflighet? Hur bra kan en sådan person må?

I serien (det blir väl det nu när utgåva nr 2 kommer) om kollegors lustigheter skall jag nu lite viskande berätta om en mycket god kollega som har en fantastisk förmåga att hålla ett samtal igång i sjukhytten. Det kanske inte verkar så professionellt, men jag bedyrar att han är en av de bättre av oss i hanterandet av patienter.... Självmord och självmordsförsök hör väl numer till våra vardagssysslor. För några år sedan blev vi larmade till en ort i närområdet, en kvinna hade efter en fest tagit rikliga mängder alkohol samt diverse tabletter. Hon var inte särskilt intresserad av att åka med, men efter en hel del trugande så fick vi med henne i ambulansen. Kollegan, som gärna pratar hela tiden, satt bak. Det var väldigt tyst i sjukhytten under en ganska lång tid, man hör ganska väl pågående konversation när man sitter och kör. Men..... efter 15 minuters resa orkade väl inte kollegan hålla sig längre, han ville prata. Hur inleder man då en konversation med någon som nyss bestämt sig för att avsluta sitt liv?
- Jooo.... kalaset du var på? Om man bortser från den här lilla incidenten, var det ett kul kalas?

Guldklimpen har börjat konstruera sagor. Efter min insats i konsten att göra sagor (se inlägg 31 mars) så har poletten ramlat ner. Nu tillverkas sagor på löpande band, och de håller nästan Astrid Lindgren-kvalité! Eller vad sägs om följande;
"Det var en gång en elefant som inte hade nån snabel..."
"Det var en gång ett lamm som inte hade några öron...."
"Det var en gång en groda som inte hade några grodfötter..."
"Det var en gång en fisk som inte hade några ögon..."
3-åringen har i sagan visat sig vara en stor innovatör, då inledningen av sagan efterföljts av de mest fantastiska lösningar på dessa problem. Eller vad säjs till exempel om ett bälte med en liten båtmotor till grodan utan grodfötter?

/Tony

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket roliga kollegor "vi" har. Vissa roligare än andra.

Anonym sa...

Ja, visst är det så....! Man får plocka ut godbitarna!