tisdag 1 april 2008

Gammal sliten hjärna....

Något sånär normalbegåvad, med fullt utvecklat sinne för att läsa en almanacka.... Läser Nya Wermlandstidningen på jobbet imorse. Kl var strax efter sju, hade varit uppe sedan 5.10, och jag pustade ut efter en dust med guldklimpen som inte ville till dagis. Hittade en mycket intressant artikel om regeringens försök att kompensera glesbygden för alla försvunna små bensinstationer genom att låna ut en maskin för att göra egen bensin till bilen. Äntligen ett glesbygdsstöd som var avsett för den lilla människan! Värmland hade turligt nog utsetts till försökslän, och i tidningen fanns en talong som skulle klippas ur och lämnas till Rådrummet i Karlstad. Det tog faktiskt lång tid, och diskussion med uppvaknande kollegor innan poletten ramlade ner; 1 April! Att man aldrig lär sig.... Det fanns en bild på apparaten också, och om ni minns Amos (den gamle norrlänningen som medverkade per telefon i nåt radioprogram för några år sen) så minns ni också Siboratorn. Ungefär så som jag trodde den såg ut, så och var den i NWT. Snälla NWT, arbeta vidare på idén! Vi behöver den!

Pappas lilla troll..... den lilla ettriga treåringen har varit ganska besk på mig ikväll efter vår dispyt imorse. Trött som en tonåring aviserade hon vid uppvaknandet att det minsann inte var hennes tur att gå upp. Dagis var inte att tänka, "det är för tråkigt"! Fast där ljög hon, hon älskar sitt dagis och tjatar om att få åka dit även på helgerna. Men då är klockan oftast mer än förmiddag. Nåja, dagis blev det. Hon hade bjudit sina kamrater på sandkakor i sandlådan fick jag reda på. Två mindre barn hade glatt ätit, och spottat. -Åt du också, frågade jag. -Nä, sa hon. -Va bra, sa jag. Hennes oskuldsfulla ögon letade tag i min blick: - Det är ju sand, det äter bara bäbisar!

På hemvägen så gick det fyra rådjur vid vår postlåda. Lovisa som alltid varit djurintresserad tittade på dom. -Pappa, det är tre pappor! Javisst var det det. Tre bockar, två med ganska fina horn och en av lite klenare sort. Förresten vet Lovisa redan vad man gör med Bambi. Det har nån lärt henne. "Först skjuter man den, sen lägger man den i frysen, sen lägger man den i stekpannan och SEN, SEN äter man upp den"! Det är en stolt fader som visar upp hennes kunskaper i diverse sammanhang. Dock är reaktionerna lite udda, man kan tro att alla i omgivningen är vegetarianer.... Av nån anledning gjorde hon själv en ramsa om vargen;
"_Först skjuter man den,,,,,, sen gräver man ner den i ett hål så ingen hittar den!" Vem som lärt henne detta är en gåta, och jag har verkligen gjort mitt bästa för att få henne att förstå att vargen bara är en snäll liten vovve som äter andra vovvar, inte små barn.....

Andra inlägget nu, till och med två dar i rad! Jag kanske rentav fortsätter.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem har lärt den stackars ungen att man äter bambi???

Anonym sa...

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.1110759/varghat-kan-kosta-jagare-vapenlicensen
haha akta dig för vad du säger eller skriver i din blogg. läs artikeln så du inte blir av med dina licenser. Jimpan