tisdag 22 april 2008

"MAT-STREJK....."

Nu strejkar sköterskefacket. Det har jag skrivit om förut. Men så satt vi häromdagen och pratade om tidigare strejker, och kom in på brandmannastrejken i slutet av 80-talet. Skall först dra lite av vår arbetsordning på brandstationen:
Under dagen så innehar man diverse uppdrag som skall skötas, det är ju inte larm hela tiden. En av arbetsuppgifterna är att vara "dagis", dvs man är i princip mamma åt hela skiftlaget och sköter mathämtning, tvätt, disk mm. Så har det varit sen häst och vagn, och så kommer det säkert att förbli trots idoga protester från juniorerna som kommer...

Denna dag var det således strejk. Inga arbetsuppgifter fick utföras utöver larm, och man tog sin konflikt på blodigt allvar. Man satt helt sonika av sin tid (24 timmar) rätt upp och ner och inväntade larm. Det är nu det helt fantastiska inträffar, som säkert fick många av arbetsgivarens representanter att storkna av skratt.
Lunchtid. Vuxna stora män med vana att inmundiga stora måltider sitter i köket och kommer på att det vore gott med lunch. Men nu kör det ihop sig.
"-Vafan, vi kan ju inte skicka dagisen å hämta mat, vi strejkar ju!"
"- Nä, det går ju inte. Har vi nån som inte strejkar?"
"-Nä..... hur gör vi nu? Jo, förresten! Vi har ju Xxx! Han är ju bara vikarie!"
Vikarien beordras att fixa lunch, men denne vägrar. Efter flera och långa diskussioner så tar dock någon tag i saken och fixar lunch, som vid det här laget mer serverades som kvällsmat.

Tänk vilken kraft ordet strejk har!

Guldklimpen strejkar också.
Städdag idag.....
Mamman: "-Lovisa, nu får du sluta att riva ut alla grejer jag precis plockat upp. Hjälp till att städa, istället!"
Guldklimpen: "-Jag vill inte städa, det är tlåkit!" (Tråkigt, kan inte säga r...)
Mamman: "-Jag tycker också det är tråkigt, men det är tråkigt att ha stökigt också...."
Guldklimpen: "-Men jag vill INTE!!! Jag vill inte ha STÄDIGT, jag vill ha STÖKIGT!"

Kram på er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mina barn strejkar jämt. Först när man börjar att hota med sopsäcken blir det fart. Legojävlar och skor till barbiejävlar under fotsulorna är ingen hit!!!! Men de vill väl ha mer i veckopeng, fast dom inget sagt ännu. Låter oss lida lite först.

Fröken norromtorsby

Rescue sa...

:-) Är det tillåtet att "Lock-outa" dom från ex kylskåpet, köket, lekplatser osv? Man måste ju få ta till motåtgärder.... eller?

När ska fröken norromtorsby börja blogga? Jag ser med spänd förväntan fram emot detta!

Anonym sa...

Håller med om att fr. norromtorsby borde börja blogga. Jag vet att det finns massor med åsikter där....

Anonym sa...

Jag har inte tid att blogga. jag har ju fullt upp med att läsa alla andras. Tyvärr är det bara ett fåtal som inte är modebloggar. Grät i flera dar när Uggla la ner sin.(gråter en skvätt till)

Kram

Anonym sa...

Har skickat några mail till dig(tror jag) Hoppas det inte gör nåt.

Rescue sa...

:-))
Tack för mailen! Du får gärna skicka flera...!
I like it!!!

;-))

/Tony