torsdag 24 april 2008

"Jag tar en livlina....."

I "Serien om kollegorna" skall nu avhandlas en kul historia som dessvärre är lika sann som allt annat jag nedtecknat. För det första ska dock sägas att det är några år sen, och att hela historien kan ursäktas med att hjärt/lungräddningens ädla konst med åren förändrats hit och dit på ett förrädiskt tillrörande vis.
Jag har under många år haft utbildningsansvar för personalen avseende avancerad HLR, och detta är väldigt stimulerande. Kollegan, som jag utbildat, var och arbetade på annan station och fick en sen kväll larm om ett hjärtstillestånd. Väl på plats så påbörjades återupplivningen, men nytillkomna direktiv i läkemedelshanteringen hade gjort båda två lätt villrådiga. Efter att ha defibrillerat och genomfört en rad kvalificerade åtgärder så tar idéerna plötsligt slut.
Genom TV-program har vi lärt oss att livlinor är bra att ha. Nämnda kollega ser också på TV ibland, och efter en stunds funderande kom han på att "-en livlina nu vore inte fel...." Fifty/fifty var ju inte så smart, och att fråga publiken i det läget inger inget större förtroende. Kvar fanns "Ring en vän"! Sagt och gjort, kollegan tar telefonen och ringer hem till sin vanliga kollega och förklarar läget. Får därefter genom telefonrådgivning slutfört arbetet på ett för patienten lite udda sätt. Utgång oviss.......

:-)))

15 kommentarer:

Anonym sa...

alla sätt äro bra???

Rescue sa...

Japp, så är det väl?
Är ni klara med uppsatsen nu, eller?

;-))))

Anonym sa...

HaHaHaHaHa
Var du rolig nu eller????

Anonym sa...

Hmmmm!!!! Börjar få grepp om amulanspersonalen nu. Tror jag tar en taxi till sjukhuset om det skulle behövas.

fröken norromtorsby

Anonym sa...

Ja gör det. Vi brukar tycka det är bäst om patienterna åker taxi så vi får shoppa/sola/träna osv....
Det är ju så det ska va....

Rescue sa...

Fröken norromtorsby, jag kör dig gärna! Jag är inte som de andra slashasarna.... Fram tills för ett år sen var vi 2 riktiga på station. Sen den ene gått i pension så är jag ensam felfri kvar på stationen.

En fråga, fröken norromtorsby:
- Var ligger Oslo?

Anonym sa...

Vi måste ju fråga fr. norromtorsby vart oslo ligger i förhållande till örebro....

Anonym sa...

oslo ligger någonstans mellan Örebro och Årjäng tror jag. (jag har glömt om det var där vi var) HUMOR!!!!

Rescue sa...

;-)
Såna kalas har jag oxå varit på.... inte kul när man inte ens vet var man varit.

Anonym sa...

Om det vore så ändå!! Vi var på väg hem från hälsingland och missade en avfart. Undertecknad fick då smått panik. Jag fick för mig att vi skulle hamna i Oslo. Med facit i hand hade det väl varit ganska skoj, men 30 mil extra (eller nåt sånt) kändes inte så lockande just då. Kram kram

Anonym sa...

Det roliga i det hela var att du trodde att vi skulle komma till årjäng och oslo innan karlstad fast vi var i Örebro???!!!
Vi får skylla på att du var nyvaken. Jag körde och har ju inte sveriges bästa lokalsinne, men kände mig så säker på att om vi kommer till örebro så måste ju karlstad/Grums komma innan årjäng/Oslo...??????????

Anonym sa...

Ja du Tony. Du förstår att våra resor (och dom är många) har inte varit helt problemfria när det gäller geografin!!!

Anonym sa...

nåt vidare lokalsinne har nog ingen av oss. Du skulle ha vart med i Turkiet när Erika ville ta en taxi till hotellet pga krånglande(turist,fylle)mage. Jag tvingade henna att gå en åtskillig sträcka för att reseledarn sagt att vi skulle ha havet på en viss sida och att vi var väldigt nära hotellet. Kom på efter lång stund att havet nog var på fel sida. Kom då på vad ordet bögröv var.(knipa med skinkorna)

Anonym sa...

Å Gud det där hade jag förträngt. Jag vill minnas att du var rätt billig (jag menar inte billig som i billig)....Öhhh fan vad fel det kan bli. Det var ingen kul promenad. Kan inte tänka mig annat än att klackarna på skorna var höga oxå. Bögröv!!!! KUL....
Nä nu får du nog börja skriva blogg. Vi kan ju inte bikta oss här på stackars Tonys blogg jämt.

Rescue sa...

Bikta på, bara! Det är JÄTTEKUL!!

;-)